Když se tak dívám na dnešní situaci na stavebním trhu, musím smutně a hořce poznamenat, že jak byl termín „Koordinátor BOZP“ velmi úspěšně zaveden, tak i velmi rychle a neúspěšně skončil. Teda alespoň ten původní - slušný - koordinátor BOZP. V roce 2007, kdy se v Čechách poprvé objevili zmínky o tom, že na vybraných stavbách musí být povinně koordinátor bezpečnosti práce, většina vůbec lidí netušila, kdo to je, co je jeho úlohou a jaký má stavbě význam. Ti co věděli, byli většinou odborníci – osoby odborně způsobilé v prevenci rizik, a protože to byla pozice dobře placená, troufli si koordinovat i taková pracoviště, jakými je stavba. Stavby jsou dlouhodobě nejrizikovější pracoviště a ten kdo si to uvědomuje, si musí být sakra jistý, že na to má. Mnoho investorů zpočátku „mrmlalo“, že je to drahé a že když si to stát vymyslel, tak ať si ho také zaplatí. Trochu logiky to má, ale na druhou stranu, pokud investor a developer chce něco postavit a neumí si dlouhodobě pohlídat BOZP na staveništi (proto se tento institut také zavedl), nezbývá než investorovi nařídit, aby zajistil opatření v podobě dalšího subjektu. Časem si investoři, developeři, organizace, městské části apod. zvykli, že tu hold koordinátor BOZP musí být, a že se této povinnosti nevyhnou. A tak léta šla a celkem to pár let fungovalo. Dokonce se statisticky snížila úrazovost na stavbách.
To bychom ale nebyli v Čechách, abychom nehleděli předně (a v posledních pár letech zejména) na cenu. Lidé chtějí kupovat levné byty a tak nebývá nic jiného než levně stavět. Cena je pro většinu investorů to nejpřitažlivější, co hraje hlavní kritérium při rozhodování o tom, kdo bude na stavbě koordinaci provádět. Je jedno, zda onen vítěz má nějaké referenční stavby; jak dlouho již má osvědčení o koordinaci; jaké má vědomosti a znalosti z oblasti BOZP; zda vůbec něco o stavařině ví, nebo je to čerstvě zkrachovalý pekař (nic proti pekařům). Cena, cena a ještě jednou cena. Druhé nejvyhledávanější slovní spojení je „koordinátor BOZP ceník“. Nejnižší, nejlevnější a nejlépe hodinová cena, aby investor mohl ještě „zbytečné courání“ po stavbě zredukovat. Bezpečnost práce především! Nebo ne? Vždyť na stavbě s finančním objemem 500 000 000 Kč ušetřit krásných 50 000 Kč, kde je najdete!? To není výmysl, to je dnešní realita. Cenový rozdíl 00,01% dnes vyhrává a je jedno, co koordinátor umí, protože na to přeci má „papír“, tak to umět musí. Přitom to tzv. „osvědčení“ dnes dostanete za pár tisícovek ještě ten den, aniž byste musel mít za sebou jedinou stavbu nebo patřičné vzdělání. Takže většina koordinátorů jsou projektanti, co dělají TDI a aby dali objednateli lepší cenu, zavázali se také ke koordinaci BOZP.
Jako každý dotacemi nezkažený trh je povinen se přizpůsobit a tak tu máme dnes hromadu koordinátorů, kteří se dají obecně shrnout do dvou typických „šuplíků“.
Mladý muž, ve věku zhruba od 22 do 28 let, který momentálně nemůže sehnat práci, ale na stavbu se docela rád podívá. Většinou má za sebou střední školu stavebního zaměření a z BOZP slyšel hlavně to, že se na stavbě musí nosit helmy. Pracuje cca za 200,-Kč na hodinu, ale hold není moc jiných příležitostí. Většinou je jako OSVČ pod společností, která záměrně podsekla cenu nebo je zaměstnaný na dohodu. Je aktivní, snaží se věci řešit, ale zase jen do výše svého platu. Dost často nevydrží ani pár staveb a jde si hledat jiné, teplé místečko.
Hrozba? Vždyť ten člověk o bezpečnosti práce neví vůbec nic a jen doufá, aby se na stavbě něco nestalo, a aby to nemusel někde u soudu vysvětlovat. Společnost, co ho „pase“ s ním má šikovně napsanou smlouvu, takže většinou rizika přecházejí na něj.
Typ B má výrazně více zkušeností; už zažil na pracovišti pár smrtelných úrazů; zhruba ví; do jakého zákona se podívat apod. Věkem je v důchodu, ale protože ho nebaví sedět doma, raději občas vyjede na stavbu. Bohužel to je vše. Jako každý starší člověk, má díky věku svá omezení. To je normální a není na tom nic špatného. Ale co když je potřeba vylézt na vysoké lešení? Na stavbě je plochá střecha, která se rekonstruuje? Je potřeba zorganizovat kontrolní den za účasti všech zhotovitelů na stavbě? Kolik šedesátníků si na to troufne?
Hrozba? Ze zkušeností víme, že starší lidé mají rádi klid a pohodlí. Už se nechtějí zbytečně stresovat s nezodpovědnými dodavateli, nepotřebují zbytečně chodit do schodů a tak mají prostě své tempo. Nikdo jim to nemůže mít za zlé, ale jsme si jisti, že mají tito lidé „běhat ve výškách“?
Investore, platíš hodně málo, ale i tak je to za to nic velmi drahé. Uvědomuješ si to? Co si takhle najmout koordinátora BOZP, který má výborné znalosti z bezpečnosti práce; dokáže zkoordinovat a pohlídat i nezodpovědné zhotovitele; má perfektní fyzičku a na stavbu „bez keců“ dojede i o víkendu. Oslov nás a my ti zajistíme profesionální a zodpovědné koordinátory BOZP, kteří si vědí rady v každé situaci. Nejsme nejlevnější, ale také nejme drazí. Mercedes také nesrovnáváš s Huyndaí. BOZP je sranda, než se něco stane. Jak zajistíte, aby se něco nestalo právě vám?
Halooo stavaři, developeři - probuďte se!!! To si opravdu chcete jít sednout?
Martin Šimek, jednatel CRDR s.r.o.